aparat

پروژه مغز سالم و افزایش بهره وری مغز

پروژه مغز سالم و افزایش بهره وری مغز با اصلاح سبک زندگی در قالب گروه درمانی
مقدمه:
اصلاح سبك زندگی غلط از جمله كم تحركی و رژیم غذایی نامناسب و استرس، ضمن حفظ سلامتی و تندرستی سبب زندگی بانشاط و شاداب می شود.

تغذیه ناسالم احتمال ابتلا به بیماری‌ های گوناگون، به خصوص بیماری ‌های قلبی، دیابت نوع دوم، آپنه مسدود كننده خواب، انواع مشخصی از سرطان، آرتروز استخوان و آسم را افزایش می‌دهد.
انتخاب غذای های خوشمزه و مغذی، که برای سلامتی مناسب باشد، و به فرد برای حفظ بدن سالم، بهبود خلق و خو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های در حال پیشرفت کمک می کند، ضروری است.
بسیاری از کسانی که در موقعیت‌های استرس زا قرار دارند، عوارض استرس و فشار عصبی را نادیده گرفته و بعد از مدتی با مشکلاتی که در حقیقت
ناشی از استرس می‌باشد، دست و پنجه نرم می‌کنند. وجود کمی استرس در زندگی هر کس لازم است اما نیاز به کنترل دارد. به همین دلیل روش‌های درمان اضطراب و استرس به فرد یاد می‌دهد که چگونه استرس‌ها را مدیریت نماید. در صورتی که فرد نتواند بر استرس‌های خود غلبه کند به مرور با عوارض جسمی و روانی مختلفی در کوتاه مدت و بلند مدت مواجه می‌شود که می‌تواند سلامت او را به خطر بیاندازد.


روش اجرا :

اساس اجرای این طرح در قالب گروه درمانی است. در جلسات گروه درمانی، افراد تحت نظارت درمانگر، ضمن فراگیری مهارت های مختلف، درصدد بهبود بخشیدن شرایط زندگی خود بر می آیند. شرکت در جلسات گروه درمانی، می تواند فرد را از لاک تنهایی و انزوای خود بیرون بکشد. به طور کلی، پویایی و فعال بودن گروه سبب می گردد که سایر افراد نیز با آن همسو و همگام شوند.
در طی پروسه گروه درمانی ابتدا از روش‌های خاص ماساژ درمانی و انرژی درمانی برای کاهش تنش و استرس افراد استفاده میشود. ماساژ درمانی عبارتست از دست ورزی بر روی بافت های نرم بدن. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتیهای حاد و مزمن كمك می كند.
معمولا انواع ماساژ با یك مكانیسم مشابه بر روی بدن اثر می گذارند. زمانیكه ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاكتیك می تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطور عام و ماساژ سوئدی به طور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده ، مواد غذایی و اكسیژن تازه را به بافتهای مزبور می رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی كمك می كند.
همچنین عضلات در حال كشش می توانند به رگهای خونی و اعصاب فشار آورده وبا محدود كردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند .با ماساژ منطقه مورد اثر ، بتدریج فشار عضله بر اعصاب درگیر كاهش یافته و درد كاهش می یابد. علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین ها (نابود كننده های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل كننده خلق و خوی) می شود. همچنین ثابت شده كه هورمون استرس (كورتیزول) را تعدیل میکند. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یك درمان تکمیلی برای افرادی كه سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده توصیه می شود.
متدهای انرژی- پایه منجر به اثر بر روی حوزه انرژی كه درون و اطراف بدن را احاطه كرده ،می شوند .این كار هم با فشار و دست ورزی بر روی جسم وهم از طریق عبور دست از میان یا درون حوزه انرژی بدن صورت می گیرد.
در مرحله بعد بر اساس مشکلات افراد که بر پایه آن در یک گروه قرار گرفته اند ( شامل افسردگی، اضطراب، وسواس، زوال عقلی، سکته مغزی و سایر بیماریهای مغز و اعصاب و روانپزشکی) تحت روان درمانی و کاردرمانی قرار میگیرند. در گروه درمانی تغییر حالات و روحیات افراد روند مثبت و مطلوب تری به خود می گیرد. در نتیجه این امر، پروسه درمان و روند بهبودی با سرعت بیشتری انجام می شود. ضمن آنکه برانگیختن حس رقابت در قالب گروه درمانی باعث افزایش انگیزه در افراد جهت انجام تکالیف کاردرمانی میشود.
در مرحله بعد مجددا از روشهای ماساژ درمانی و انرژی درمانی جهت کاهش تنش افراد استفاده میشود و شرایط برای آنکه افراد از غذا خوردن لذت ببرند و در حین غذا خوردن آرامش داشته و با نشاط غذا بخورند فراهم میشود.
در انتها برای افراد برنامه هفتگی برای سیستم تغذیه، و ورزش، و فعالیتهای روزمره و تکالیفی که باید در طی هفته انجام دهند داده میشود و افراد می‌توانند بسته غذایی سالم هفتگی را که بر اساس شرایط جسمی و روحی برای فرد مفید است را از رستوران دریافت کنند. این جلسات در فواصل مشخصی تکرار و روند پاسخ درمانی ارزیابی میشود.


اهداف :

هدف اصلی، جلوگیری یا کنترل فاکتورهای خطر تهدید کننده سلامت مغز، و افزایش بهره وری مغز و در نتیجه بهبود کیفیت عملکردی و زندگی و افزایش طول عمر افراد و کاهش هزینه های درمانی جامعه است.

مرکز تخصصی علوم اعصاب

Nouron Health

aparat

پربازدیدترین مطالب سایت

اطلاعات تماس

تهران : ستارخان غرب به شرق بعد از چهارراه خسرو قبل از بازار سنتی ستارخان سمت راست داروخانه آلستوم

تهران (شعبه شرق) : فرجام غرب به شرق – بعد از ۴ راه حیدرخانی – پلاک ۷۰۰ طبقه اول

۰۹۱۲۹۳۷۳۴۴۱